دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات29
حجم فایل65 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تاثیرات تلاوت قرآن در زندگی

چکیده :

بی گمان تلاوت به معنای خواندن و تدبر در معنای آن در خصوص كتاب های آسمانی از جمله قرآن، می بایست به عنوان امری روزانه انجام شود؛ زیرا خواندن و تدبر در آیات قرآن افزون بر ایجاد شناخت نسبت به هستی، فرمان هایی را نیز به خواننده منتقل می كند كه بر پایه آن می تواند به سعادت دنیا و آخرت دست یابد و زندگی خویش را به درستی مدیریت نماید. به ویژه آن كه قرآن از سوی خداوندی فرو فرستاده شده است كه آفریدگار و پروردگار هستی و انسان است و خیر و صلاح وی را بیشتر می داند و می خواهد.

به نظر می رسد كه قرائت به معنای خواندن مطلق است ولی تلاوت به معنای خواندنی خاص است كه شخص آیات و یا سوره های قرآنی را پشت سر هم می خواند. راغب اصفهانی براین باور است كه تلاوت افزون بر ویژگی خواندن پیاپی و پشت سر هم از ویژگی دیگری نیز برخوردار می باشد كه عبارت از تدبر در آیات و معانی آن است. بنابراین هر نوع قرائتی را نمی توان تلاوت نامید. (مفردات راغب ص167 ذیل ماده تلو و نیز نگاه كنید كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ج1 ص505 ذیل مدخل التلاوه) .

قرآن كریم افزون بر بیان ارزشمندی تلاوت (یونس آیه 61 و صافات آیه3) و توصیه بدان (احزاب آیه 34) به آثار تلاوت عموم كتب آسمانی و آثار تلاوت قرآن و تأثیر آن و نیز موانع تأثیر و آداب تلاوت اشاره می كند. در این نوشتار بخشی از این آیات برای تبیین جایگاه تلاوت و ارزش و آثار آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا انگیزه ای برای تلاوت همراه با تدبر پدید آید.

 آثار تلاوت آیات آسمانی

قرآن در آیات چندی به مسئله آثار تلاوت آیات در زندگی بشر می پردازد تا افزون بر بیان ارزش و اهمیت آن، كاركردهای تلاوت را بنمایاند. به سخن دیگر بیان آثار تلاوت از سوی خداوند توجه دادن به كاركردهای تلاوت است و انسان می بایست با توجه به این كاركردها به تلاوت آیات بپردازد.از جمله نقش هایی كه قرآن برای تلاوت برمی شمارد و آن را از آثار تلاوت می داند، مسئله اتمام حجت است. به این معنا كه تلاوت آیات الهی برای مردم از سوی پیامبران به این قصد و منظور انجام می شد كه اتمامی حجتی صورت پذیرد و كسی مدعی نشود كه به حقایق آگاه نبوده و یا دسترسی به حقایق نداشته و نتوانسته است از حق و حقیقت آگاهی یابد.

ازآن جایی كه توبیخ و مجازات می بایست برپایه آگاهی و علم و توان انجام شود و مجازات بدون آگاهی بخشی و ظرفیت سنجی، امری قبیح و از نظر عقل و عقلا نادرست و مذموم می باشد، خداوند از طریق آیات الهی می كوشد تا مردمان را به حق آگاه ساخته و باطل را به ایشان بازشناساند. از این رو هرگونه مجازات و عذاب و سرزنشی را موكول به بیان حكم و تبیین حق و حقیقت نموده است.

خداوند در آیه 59 سوره قصص می فرماید: و ما كان ربك مهلك القری حتی یبعث فی امها رسولا یتلوا علیهم آیاتنا و ماكنا مهلكی القری الا و اهلها ظالمون.

تلاوت قرآن زمینه ساز آگاهی بخشی

در این آیه به دو مسئله مهم توجه داده شده است: نخست آن كه هرگونه مجازات توبیخی و عذابی متوقف بر بیان حكم و آگاهی بخشی از طریق تلاوت آیات الهی و آموزه های وحیانی شده است و خداوند نیز به حكم عقل و سیره عقلایی، مردمان را بدون اطلاع و آگاهی بخشی از حق و باطل، عذاب نمی كند. دوم این كه تنها آگاهی برای عذاب و مجازات كافی نیست بلكه می بایست شخص در مقام عمل قرار گیرد و توان عمل به مطلب و حكم را داشته باشد. بنابراین هرگاه قادر به انجام كاری بود ولی باز رفتاری بیرون از حق و دایره قانون تلاوت شده انجام داد می توان وی را مجازات كرد. براین اساس احتمال خلاف و یا نیت عمل به تنهایی موجب نمی شود تا شخصی را حتی اگر به موضوع آگاه بود مجازات كرد. تنها كسانی از سوی خداوند مجازات می شوند كه پس از آگاهی، برخلاف حق عمل كرده و با در پیش گرفتن ظلم یعنی از حدود بیان شده رفتاری برخلاف قانون انجام می دهند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


hamkarifile تلاوت ,آیات ,مجازات ,قرآن ,آگاهی ,آثار ,تلاوت آیات ,آثار تلاوت ,تلاوت قرآن ,آیات الهی ,آگاهی بخشی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه gigr خرید فرش ماشینی اقساطی شیر و لبنیات مشاور من - از دهم تا کنکور Australian wildlife گروه مدیریت خانواده استان گلستان ابزارهای طراحی سایت سریال,اهنگ,خبر,فیلم رئال نیوز | کانون هواداران رئال مادرید در ایران