دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات27
حجم فایل48 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تفسیر و ترجمه آیه 97 سوره اعراف

 

أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنَا بَیَاتاً وَهُمْ نَآئِمُونَ

 

ترجمه : آیا مردم قریه ها پنداشتند از اینکه عذاب ما شب هنگام که به خواب رفته اند بر سر آنها بیاید ، در امانند

 

تفسیر المیزان :

كلمه « بیات » و همچنین « تبییت » به معناى شبیخون و شبانه بر سر دشمن تاختن است ، كه یك نوع مكر به شمار مى رود، براى اینكه شب ، هنگام خفتن و آسایش انسان است ، و طبع آدمى متمایل به استراحت و صرفنظر كردن از هر كار دیگرى است .

این جمله متفرع بر ما قبل خود ذكر شده ، و بنابراین ، معنایش این مى شود كه : وقتى حال جمعیت ها اینچنین بوده كه با رسیدن نعمت هاى مادى و محسوس ، مغرور و از عالم ماوراى حس غافل مى شدند، عذاب خدا بدون اطلاع قبلى آنان و بطور ناگهان ، همه را نابود مى كرده ، آیا با این حال جمعیت ها مى توانند از عذابى كه شبانه و در حال خواب آنها را از بین ببرد ایمن بوده باشند؟.

 

 

 

ترجمه و تفسیر آیه 99 سوره اعراف

 

أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللّهِ فَلاَ یَأْمَنُ مَكْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ

 

ترجمه : آیا پنداشتند که از مکر خدا در امانند ? از مکر خدا جز زیانکاران ایمن ، ننشینند

 

تفسیر المیزان :

كلمه « مكر»  به معناى این است كه شخصى دیگرى را غافل گیر كرده و به او آسیبى برساند، این عمل از خداى تعالى وقتى صحیح است كه به عنوان مجازات صورت بگیرد، انسان معصیتى كند كه مستحق عذاب شود، و خداوند او را از آنجایى كه خودش نفهمد معذب نماید و یا سرنوشتى براى او تنظیم كند كه او خودش با پاى خود و غافل از سرنوشت خود بسوى عذاب برود، و اما مكر ابتدایى و بدون اینكه بنده معصیتى كرده باشد، البته صدورش از خداوند ممتنع است ، و ما این معنا را مكرر خاطرنشان كرده ایم .

نكته بسیار لطیفى در این سه آیه یعنى آیه « افامن اهل القرى » و آیه « او امن اهل القرى » و آیه « افامنوا مكر الله » بكار رفته و آن این است كه در دو آیه اول « امن » را اسم ظاهر (اهل القرى ) آورده ، با اینكه ممكن بود در آیه دومى ضمیر بیاورد و بفرماید: « اوامنوا»  لیكن این كار را نكرد تا ضمیر در آیه سومى كه فعل است به هر دو آیه برگشته و در نتیجه جمعیت هلاك شده در خواب غیر از جمعیتى به حساب آید كه در حالت غفلت و لعب دستخوش عذاب شدند.

و اما اینكه فرمود: « فلا یامن مكر الله الا القوم الخاسرون » جهتش را در آیه اول بیان كرد، و آن این بود كه فرمود: ایمن بودن از مكر خدا در حقیقت خود مكرى است از خداى تعالى كه دنبالش عذاب است ، پس  صحیح است گفته شود: مردم ایمن از مكر خدا زیانكارانند، زیرا همان ایمنى شان هم مكر خدا است .

 

تفسیر نمونه :

 

عمران و آبادى در سایه ایمان و تقوى

در آیات گذشته سرگذشت اقوامى همچون قوم هود و صالح و شعیب و نوح و لوط بطور اجمال مورد بحث واقع شد، گرچه خود آن آیات به اندازه كافى براى بیان نتائج عبرت انگیز این سرگذشتها كافى بود، ولى در آیات مورد بحث به صورت گویاتر، نتیجه گیرى كرده ، مى گوید: اگر مردمى كه در این آبادیها و نقاط دیگر روى زمین زندگى داشته و دارند، به جاى طغیان و سركشى و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ایمان مى 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


hamkarifile عذاب ,كرده ,ایمن ,اینكه ,آیات ,القرى ,المیزان كلمه ,مَكْرَ اللّهِ ,خداى تعالى ,نشان داده ,فایل برای منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ساعت دیواری ارزان قیمت اطلاعات تخصصی در حوزه چوب، ام دی اف و پلای وود پیوست منبع آب دانلود پروژه و پایان نامه دانشجویی کالای ارزان وبسات آزمایشی