دسته بندیدین و مذهب
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات45
حجم فایل90 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تفسیر سوره نساء

آیه 1

 

بیان آیه

 

بطورى كه از همین آیه (كه اولین آیه این سوره است ) برمى آید سوره نساء در مقام بیان احكام شوئى است ، از قبیل اینكه : ((چند همسر مى توان گرفت ))، ((با چه كسانى نمى توان ازدواج كرد)) و. و نیز در مقام بیان احكام ارث است و در خلال آیاتش امورى دیگر نیز ذكر شده ، نظیر احكامى از نماز، جهاد، شهادات ، تجارت و غیره و مختصرى هم درباره اهل كتاب سخن رفته است .

و مضامین آیاتش شهادت مى دهد بر اینكه این سوره در مدینه و بعد از هجرت نازل شده و از ظاهر آنها بر مى آید كه یك باره نازل نشده است ، هر چند كه غالب آیات آن بى ارتباط به هم نیستند.

و اما آیه مورد بحث با چند آیه بعدش كه متعرض حال یتیمان و ن است فى نفسه به منزله زمینه چینى براى مسائل ارث و محارم است كه بزودى متعرض آن خواهد شد و اما عدد زوجات كه در آیه سوم از آن سخن رفته هر چند كه مساءله زوجات از امهات مسائل سوره است اما آیه شریفه به عنوان طفیلى و استفاده از كلام ذكر شده ، كلامى كه گفتیم جنبه مقدمه و زمینه چینى دارد.

یَأَیهَا النَّاس اتَّقُوا رَبَّكُمُ.

در این آیه مى خواهد مردم را به تقوا و پروا داشتن از پروردگار خویش ‍ دعوت كند، مردمى كه در اصل انسانیت و در حقیقت بشریت با هم متحدند و در این حقیقت بین زنشان و مردشان ، صغیرشان و كبیرشان ، عاجزشان و نیرومندشان ، فرقى نیست ، دعوت كند تا مردم درباره خویش به این بى تفاوتى پى ببرند تا دیگر مرد به زن و كبیر به صغیر ظلم نكند و با ظلم خود مجتمعى را كه خداوند آنان را به داشتن آن اجتماع هدایت نموده آلوده نسازند، اجتماعى كه به منظور تتمیم سعادتشان و با احكام و قوانین نجات بخش تشكیل شده مجتمعى كه خداى عزوجل آنان را به تاءسیس آن ملهم نمود، تا راه زندگیشان را هموار و آسان كند همچنین هستى و بقاى فرد فرد و مجموعشان را حفظ فرماید.

از همین جا روشن مى شود كه چرا در آیه شریفه ، خطاب را متوجه ناس ‍ (همه مردم ) كرد و نه به خصوص مؤ منین و نیز چرا فرمان ((اتقوا)) را مقید به قید ((ربكم )) كرد و نفرمود: ((اتقوا الله از ((خدا)) پروا كنید))، بلكه فرمود: (از پروردگار خود پروا كنید) چون صفتى كه از خدا به یاد بشر انداخت (كه همه را از یك نفر خلق كرده ) صفتى است كه پر و بال آن تمامى افراد بشر را مى گیرد و اختصاصى به مؤ منین ندارد و این صفت خود یكى از آثار ربوبیت او است چون منشاءش  ((ربوبیت )) خدا یعنى تدبیر و تكمیل است نه ((الوهیت )) او.

و اما این كه فرمود: ((خدائى كه شما را از یك نفس آفرید))، منظور از ((نفس )) به طورى كه از لغت برمى آید عین هر چیز است مثلا مى گویند: ((جائنى فلان نفسه فلانى خودش نزد من آمد)) در اینجا منظور این است كه عین او آمد. البته منشاء اینكه دو كلمه ((نفس )) و ((عین )) متعین در معناى ((چیزى كه بوسیله آن شى ء، شى ء مى شود)) باشد، مختلف است .

و نفس چیزى است كه انسان بواسطه آن انسان است و آن عبارت است از مجموع روح و جسم در دنیا و روح به تنهائى در زندگى برزخ كه بحث در این باره در ذیل آیه : ((و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات .)) 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود


hamkarifile سوره ,منظور ,پروا ,اینكه ,احكام ,مردم ,مقام بیان ,بیان احكام ,زمینه چینى ,پروا كنید ,سوره نساء منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دل نوشته وبلاگ بیست دانلود اهنگ ترکی پارسی انیمیشن | بارونصدا بارون3صدا art منبع تحت فشار Plexiglas مرکزپیشرفت و توسعه پایدارملل آموزشگاه خیاطی سرمه محیط مدرسه محیطی دلپذیرشاد