دسته بندی | دین و مذهب |
فرمت فایل | doc |
تعداد صفحات | 45 |
حجم فایل | 90 کیلو بایت |
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود
پرداخت و دانلود
تفسیر سوره نساء
آیه 1
بیان آیه
بطورى كه از همین آیه (كه اولین آیه این سوره است ) برمى آید سوره نساء در مقام بیان احكام شوئى است ، از قبیل اینكه : ((چند همسر مى توان گرفت ))، ((با چه كسانى نمى توان ازدواج كرد)) و. و نیز در مقام بیان احكام ارث است و در خلال آیاتش امورى دیگر نیز ذكر شده ، نظیر احكامى از نماز، جهاد، شهادات ، تجارت و غیره و مختصرى هم درباره اهل كتاب سخن رفته است .
و مضامین آیاتش شهادت مى دهد بر اینكه این سوره در مدینه و بعد از هجرت نازل شده و از ظاهر آنها بر مى آید كه یك باره نازل نشده است ، هر چند كه غالب آیات آن بى ارتباط به هم نیستند.
و اما آیه مورد بحث با چند آیه بعدش كه متعرض حال یتیمان و ن است فى نفسه به منزله زمینه چینى براى مسائل ارث و محارم است كه بزودى متعرض آن خواهد شد و اما عدد زوجات كه در آیه سوم از آن سخن رفته هر چند كه مساءله زوجات از امهات مسائل سوره است اما آیه شریفه به عنوان طفیلى و استفاده از كلام ذكر شده ، كلامى كه گفتیم جنبه مقدمه و زمینه چینى دارد.
یَأَیهَا النَّاس اتَّقُوا رَبَّكُمُ.
در این آیه مى خواهد مردم را به تقوا و پروا داشتن از پروردگار خویش دعوت كند، مردمى كه در اصل انسانیت و در حقیقت بشریت با هم متحدند و در این حقیقت بین زنشان و مردشان ، صغیرشان و كبیرشان ، عاجزشان و نیرومندشان ، فرقى نیست ، دعوت كند تا مردم درباره خویش به این بى تفاوتى پى ببرند تا دیگر مرد به زن و كبیر به صغیر ظلم نكند و با ظلم خود مجتمعى را كه خداوند آنان را به داشتن آن اجتماع هدایت نموده آلوده نسازند، اجتماعى كه به منظور تتمیم سعادتشان و با احكام و قوانین نجات بخش تشكیل شده مجتمعى كه خداى عزوجل آنان را به تاءسیس آن ملهم نمود، تا راه زندگیشان را هموار و آسان كند همچنین هستى و بقاى فرد فرد و مجموعشان را حفظ فرماید.
از همین جا روشن مى شود كه چرا در آیه شریفه ، خطاب را متوجه ناس (همه مردم ) كرد و نه به خصوص مؤ منین و نیز چرا فرمان ((اتقوا)) را مقید به قید ((ربكم )) كرد و نفرمود: ((اتقوا الله از ((خدا)) پروا كنید))، بلكه فرمود: (از پروردگار خود پروا كنید) چون صفتى كه از خدا به یاد بشر انداخت (كه همه را از یك نفر خلق كرده ) صفتى است كه پر و بال آن تمامى افراد بشر را مى گیرد و اختصاصى به مؤ منین ندارد و این صفت خود یكى از آثار ربوبیت او است چون منشاءش ((ربوبیت )) خدا یعنى تدبیر و تكمیل است نه ((الوهیت )) او.
و اما این كه فرمود: ((خدائى كه شما را از یك نفس آفرید))، منظور از ((نفس )) به طورى كه از لغت برمى آید عین هر چیز است مثلا مى گویند: ((جائنى فلان نفسه فلانى خودش نزد من آمد)) در اینجا منظور این است كه عین او آمد. البته منشاء اینكه دو كلمه ((نفس )) و ((عین )) متعین در معناى ((چیزى كه بوسیله آن شى ء، شى ء مى شود)) باشد، مختلف است .
و نفس چیزى است كه انسان بواسطه آن انسان است و آن عبارت است از مجموع روح و جسم در دنیا و روح به تنهائى در زندگى برزخ كه بحث در این باره در ذیل آیه : ((و لا تقولوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات .))
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود
پرداخت و دانلود
hamkarifile سوره ,منظور ,پروا ,اینكه ,احكام ,مردم ,مقام بیان ,بیان احكام ,زمینه چینى ,پروا كنید ,سوره نساء منبع
درباره این سایت